geen korrels meer al hoofdvoer?

Merken, schemas, weetjes, gelfood etc. [leden]
FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 03-12-2014 17:26

3 dagen vasten en moet je eens opletten hoe goed ze eten. ;)
Drojvendvoer is ook beter als zinkendvoer.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 03-12-2014 18:11

:lol:

Mijn vissen kunnen zich ook kapotvreten in drie dagen Dino :wink:

Ik zie nogal een verschil in hoe jij vissen houd en ik, moet wel zeggen dat ik zeer veel respect heb voor hoe jij jouw vissen zo goed beschermt in zo weinig water per vis. Maar zo groeien als bij mij zullen ze wellicht niet doen( in deze situatie).....

Bij mijn Koi heb ik vroeger altijd het eerste jaar zinkend gevoerd en daarna drijvend, het hangt van de vissen af wat het beste is.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 04-12-2014 17:49

Is ook anders. Ik ben verkoper. Groeien moeten ze bij jullie. ;)

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 04-12-2014 23:11

Misschien interessant om de maker van repashy te vragen naar het bindmiddel wat hij in repashy gebruikt? Dan weet je ook weer meteen de kwaliteit van dat voer.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 05-12-2014 06:59

In gelfood zit bindmiddel. Onze vissen hebben geen maag. Dus alles wat niet verteerd kan worden slaan ze langzaam op in bv nieren. Wanneer nieren gaan verstoppen krijg je een vis met een verlaagd weerstand met alle gevolgen van dien.

Dit is ook in Japan bewezen in lab.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 05-12-2014 08:36

Gewoon even ter overweging.

Goudvissen hebben wel een soort van maag(functie) in het eerste stuk van hun darm, dit is ook bewezen bij de giebel. Het probleem zit hem in het laatste stuk van de darm die (zoals ik het gelezen heb) niet selectief doorlaatbaar is. Een vis neemt dus stoffen op waar zijn lichaam wellicht niks mee kan behalve uitscheiden of opslaan. Het is dus een probleem van samenstelling van het voer en de kwaliteit van de ingredienten. Het wordt nog lastiger doordat de hoeveelheid die wij voeren soms niet overeenstemt met wat de vis werkelijk verbruikt of dat er bijvoorbeeld 1 vis bij zit die relatief het meeste voer pakt. Zoals gezegd is dit bij kleine vissen in de zomer niet zo'n probleem, maar zoals nu in de winter met grote vissen is het wel oppassen geblazen.

Repashi gelfood moet haast wel op basis van collageen zijn(dierlijk gelatine) omdat visgelatine niet in droge vorm is en repashi ook op kamertemperatuur te bereiden is als gelfood, dit kan voor zover ik weet niet met andere bindmiddelen die altijd verhit moeten worden. Het is echter niet zo dat collageen het enigste slecht verteerbare(want het is wel verteerbaar in theorie) is, veel bind- of vulmiddelen in pellet voer zijn net zo slecht verteerbaar, bijvoorbeeld gluten zijn heel slecht/niet verteerbare eiwitten voor vissen, dus ook de 'bakery products' die je wel op voer ziet staan. Eigenlijk alle meel/graanproducten zijn eigenlijk onzin en goedkope vullers. Eigenlijk zouden ze algen of groenten als vuller moeten gebruiken, maar dan is de waterstabiliteit zonder bindmiddel weer slecht en dat wil niemand.

Een ander punt van voeding is dat het verteringskanaal van vissen bedacht is en dus optimaal functioneert bij een droge stof aandeel van ongeveer 20%. Zogenaamde 'wet foods' zoals gelvoer en diepvries voer worden dus beter verteerd en geven minder verteringsproblemen dan droogvoer. Je kunt pellets wel voorweken, wat ik overigens zelf meestal wel doe, maar ook dan kom je niet aan 20% droge stof. Tenzij je geextrueerde drijvende korrels voert, Dino roept dit wel eens dat dit beter is en dat klopt ook, deze korrels zuigen heel veel water op en komen veel dichter bij die 20% droog bestanddeel als ze zich volgezogen hebben. Dit heeft dus ook weer te maken met het bovenstaande over de werking van het vissendarmpje.

Wat je uit het bovenstaande concludeert mag iedereen zelf weten, ik vind zelf dat het meest belangrijke niet de onzin is, maar juist de bestanddelen die er wel toe doen, dus een hoge kwaliteit visproteinen en visolie. Een goede balans vinden qua voer zal altijd blijven veranderen als de vissen groeien en elke dag de vis observeren vertelt je meer over de kwaliteit van het voer dan wat er op het pakje staat :wink:

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 05-12-2014 19:14

@Hinvin: Wat ik uit jou stuk eigenlijk kan opmaken is dat het teveel voeren van of wel gelfood, dan wel droogvoer nooit goed is. Wat niet verteerd wordt komt er aan de achterkant weer uit of wordt opgeslagen op plekken waar het niet meer weg kan.

Aan de andere kant zitten er wel weer voordelen aan wetfoods met betrekking tot de betere verteerbaarheid. Dit kan ik wel beamen met logisch nadenken, gezien ze in de natuur geen 'droog' voedsel verorberen. Nu staan onze vissen qua kweekvormen ver af van de natuurlijke vorm maar het darmsysteem zal precies hetzelfde werken. In mijn ogen lijkt me dan het beste een combinatie te gebruiken in plaats van alleen maar constant hetzelfde voeren. Zo zorg je voor een afwisseling in de verschillende voedingstoffen die ze binnen krijgen waardoor je dus ook minder kans hebt op problemen. Daarnaast in de winter en zomer het voedingsschema aanpassen aan de vissen, lijkt me ook wel een goed idee.

Overigens zit er in repashy 6 verschillende soorten meel, de meeste zijn plantaardig als in algen, spirulania maar ook inktvis en gewoon vismeel.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 05-12-2014 20:39

Wat denk je van as. Deze is 90% onverteerbaar.
Ruwe as vooral. ;)

Ieder moet een eigen mix zien te vinden.

Jonge vissen hebben andere behoefte als oude vissen.
Dan heb je nog vissoorten. Een ryukin heeft ander voer nodig als bv pearlscale.

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 05-12-2014 23:18

Ruwe ash zit ook in hikari en Aplus. In aplus zit zelfs 1% meer dan in Repashy, respectievelijk 13 tegen 12%. In hikari purple en green (basic en color) zit max 20% :s.

Klopt inderdaad dat iedere soort andere behoeftes heeft en leeftijd speelt ook mee. Een gemengde bak wordt dan ook afgeraden omdat je alles moet afstemmen op elkaar en dat kost veel tijd en moeite. Ik blijf bij mijn mix van gelfood en diepvriesvoer. Hikari zit er niet meer in als phayle er bovenop komt want daar gaat ze meteen van drijven. Zelfs van 3 korrels drijft ze al -_-''. Geextrueerde drijvende korrels zou ik ook wel willen proberen als phayle mits phayle hersteld.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 06-12-2014 05:59

Bash schreef:@Hinvin: Wat ik uit jou stuk eigenlijk kan opmaken is dat het teveel voeren van of wel gelfood, dan wel droogvoer nooit goed is. Wat niet verteerd wordt komt er aan de achterkant weer uit of wordt opgeslagen op plekken waar het niet meer weg kan.

Aan de andere kant zitten er wel weer voordelen aan wetfoods met betrekking tot de betere verteerbaarheid. Dit kan ik wel beamen met logisch nadenken, gezien ze in de natuur geen 'droog' voedsel verorberen. Nu staan onze vissen qua kweekvormen ver af van de natuurlijke vorm maar het darmsysteem zal precies hetzelfde werken. In mijn ogen lijkt me dan het beste een combinatie te gebruiken in plaats van alleen maar constant hetzelfde voeren. Zo zorg je voor een afwisseling in de verschillende voedingstoffen die ze binnen krijgen waardoor je dus ook minder kans hebt op problemen. Daarnaast in de winter en zomer het voedingsschema aanpassen aan de vissen, lijkt me ook wel een goed idee.

Overigens zit er in repashy 6 verschillende soorten meel, de meeste zijn plantaardig als in algen, spirulania maar ook inktvis en gewoon vismeel.
Je moet er een goede balans in vinden voor de vissen, te weinig voer is natuurlijk ook slecht voor de groei en algehele gezondheid van de vis. Natuurlijk voedsel voor eengoudvis heeft gemiddelt(var tussen 10 en 30% ongeveer) 20% drogestofgehalte en dit is dus ook voor hun vertering optimaal. Met name voor oudere en grotere fancy goldfish kom je hier niet omheen, die raken vroeg of laat geconstipeerd van een dieet dat alleen uit pellets bestaat, althans dat is mijn ervaring.

Dan komt er inderdaad bij dat de behoefte van de vis in mijn ogen voorop staat, het kan bijvoorbeeld ook juist heel goed werken om een hele rijke en kwalitatief hoogwaardige pellet in kleine hoeveelheden aan te bieden als een vis in de piek van z'n groei zit. Dit zou je als een manier kunnen zien om het aandeel as en onverteerbaar spul in verhouding to de bruikbare ingredienten te verbeteren.

As zijn gewoon mineralen die over blijven na het verhitten(verbranden) van het voer, dit zijn niet organische bestanddelen. Wat niet opgenomen wordt komt er gewoon weer uit, net als voedingsvezels. Toch wel belangrijk voor een gezonde darmflora dat er genoeg voedingsvezel in zit bij oudere vissen, ik voer mij ranchu ook graag groente of een groente in hun gelmix.

Plaats reactie