geen korrels meer al hoofdvoer?

Merken, schemas, weetjes, gelfood etc. [leden]
Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 06-12-2014 07:22

Over droogvoer,

Er is heel veel informatie te vinden over alle ingredienten van visvoer, vaak verschilt en wisselt de samenstelling maar de ingredienten lijken vrijwel hetzelfde.

Helaas brengt dit mensen op een verkeert spoor heb ik het idee, is is namelijk wel een heel groot verschil tussen bijvoorbeeld vismeel en vismeel.

Vismeel kan in oorsprong enorm verschillen, zo zou je de slechtste oorsprong van vismeel bijvoorbeeld in de tonijnindustrie kunnen zoeken. Niet alleen bevat dit soort vismeel weinig nuttig eiwit, maar door bioaccumulatie van kwik en ook het hoge zoutgehalte van het eindprodukt is de kwaliteit van het produkt erg laag ook is bewezend dat het aandeel goed verteerbare vetzuren voor vissen laag is. Dit in tegenstelling tot de visserij die specifiek voor een zeer hoge kwaliteit vismeel kleinere visjes vangt om te verwerken tot vismeel. Ik heb ergens gelezen dat dit verschil ongeveer 4 keer de kostprijs 'van het 'afval' vismeel uitmaakt. Het klinkt misschien raar, maar je ruikt verschil in de kwaliteit van droogvoer. Ruik maar eens aan goedkope pellets (die ik naar bloed en graan vind ruiken) en aan goede pellets (zee en vis). Vismeel en visolie(omega vetzuren) zijn in droogvoer het meest belangrijke ingredient en ik zoek nog steeds naar de 'ultieme' pellet die de beste kwaliteit vismeel met algen en groenten weet te combineren in een goed verteerbare pellet.

Pellets bevatten ook bindmiddel dat ook onverteerbaar voor vissen is, net als gelfood maar dan vaak in de vorm van graanproducten. Dit ook om het voer waterstabiel te maken. Persoonlijk vind ik alle claims die verhalen dat graanprodukten de verteerbaarheid verbeteren complete kolder, sterker nog ik heb eerder het idee dat ze het toevoegen om slecht verteerbare ingredienten te maskeren, maargoed dat is helaas mijn eigen negatieve mening hierover. Graanprodukten als vuller en bindmiddel hebben zoals we net besproken hebben de eigenschap heel veel vocht te binden. Zelfs zoveel vocht dat een pellet niet uit elkaar valt. Nog meer bij geextrueerde brokjes die door verhitting en onder druk als het ware 'gepoft' worden. Ook hierbij is weer te bedenken wat dit proces doet met de kwaliteit van de eiwitten, maargoed.

Voor mij is het duidelijk dat ik hoe dan ook beter kan zoeken naar de beste ingredienten die goed te verteren zijn, dat hier ook toevoegingen in zitten die onzin zijn doet er eigenlijk niet eens toe want dat is nu eenmaal zo. Misschien is een combinatie van diepvries en gelvoer het beste, ik heb zelf slechte ervaringen met diepvries maar ik heb het idee dat dit weer meer met de wen van mijn vissen te maken heeft. Ik kreeg altijd snel ontsteking van de wen door het voeren van diepvries muggelarven namelijk.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 06-12-2014 07:41

Wat ik probeer te zeggen is dat as overal zit. Moeten we de vis niks meer voeren.
As zit ook in fruit en groente.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 06-12-2014 07:52

As zegt ook niks over voedingswaarde, je gaat het visvoer ook niet verbranden maar voeren :lol:

Het anorganische deel (as) is ook gewoon zout dat in vismeel zit bijvoorbeeld en calcium en fosfaten die de vis opneemt om een goed skelet te maken etc.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 06-12-2014 09:06

Precies. Het is niet as van sigaret ofzo. ;)

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 06-12-2014 09:30

Klopt, de analyse wordt in een lab bepaalt en inderdaad niet zomaar in de fik gestoken :lol: Maar wel ongeveer met het verschil dat alle koolstofverbindingen(voedingsstoffen) er uit wordt gehaalt als het ware. Dit zou, zoals jij zegt ongeveer het deel moeten zijn wat een vis zou kunnen verteren en dat zie je dan ook in de verteerbaarheid van het produkt terug. Of nog simpeler, in de hoeveelheid die de vissen poepen.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 06-12-2014 10:12

Pm Hinvin eerder al. Er is ook duidelijk een reden waarom A Plus, Kamihata line, Hikari, JPD, etc er ooit mee bezig waren met gelfood maar er toch vanaf zien. Uit testen blijkt bij ieder rapport dat het op lange duur niet goed was voor de lever door bv bindmiddel. Dan hebben ze het over goudvissen niet tropische vissen.

Maar ieder moet doen als hij of zei denkt dat het goed is voor de vis.
Ranchu bv heeft een slechtere nier als een ryukin. Maar een ryukin heeft bv vaker last van zijn evenwichts orgaan.
Hierop moet voer ook op ingesteld zijn.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 06-12-2014 16:05

Het verschil is dat ik gelfood maak van verse produkten wat absoluut niet te vergelijken is met commerciele gelfood zoals Bash al omschrijft(6 soorten meel). En er zijn wel degelijk een aantal kwekers die ook exclusief gelfood voeren aan hun kweken in een bepaalde fase, maar ook deze kwekers maken het voer zelf.

Het is gewoon nooit (goed) genoeg voor onze fishies! :lol:

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 06-12-2014 19:38

Waar het mij om ging is dat dino zegt dat ruwe as onverteerbaar is en dit aandroeg alsof het iets is wat je absoluut niet wilt hebben. Waarom zou je dan gaan voor voer waar veel ruwe as in zit? Dan zou ik juist gaan voor voer waar het minder in zit.

Vervolgens zeg jij Hinvin dat as wel degelijk een toevoeging is en dat er niks mis mee is, je zet het voer immers niet in de hens. Dus wat is het nu?

Repashy moet overigens verhit worden en bereid worden met kokend water, niet op kamertemperatuur.

@Hinvin: Yep die zijn er inderdaad, vandaar mijn opmerkingen in dit topic met betrekking tot gelfood. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat mensen blijven opletten. Als er dingen mis gaan, kan de oorzaak ook bij verkeerd of teveel voer liggen. Als men daar eerst naar kijkt, voorkomt het gesleep met vissen voor allerlei onderzoeken en medicijnen.

Het beste antwoord op de vraag van de topic starter lijkt mij dat je beter kunt variëren en per keer minder voeren maar vaker voeren. Bijvoorbeeld 4 keer per dag en dan goed kijken naar de vis en hoe die reageerd op het voer.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 07-12-2014 08:15

As is geen ingredient, ik zie niet waar ik dat gezegd zou hebben. As is een bepaling en zie je staan in de analyse(dus niet bij de ingredienten), samen met voedingsvezels maakt dit het onverteerbare deel van het voer uit. Het andere deel is verteerbaar en opneembaar voor de vis. Dit opneembare deel wordt uitgedrukt in Kcal en dit is de verbrandingswaarde, dat is dus wat anders als in de fik zetten, maar hiermee wordt dus de voedingswaarde voor de vis bedoelt. Net als voor de mens dus, wij 'verbranden' ook vetten en koolhydraten in ons lichaam.

Klinkt allemaal helemaal niet logisch misschien, maar zo staat het op de verpakkingen. As zit dus gewoon in alle voedingsmiddelen en is dus het deel dat niet nuttig omgezet kan worden in energie door ons lichaam.

Het zegt dus inderdaad wel wat over de kwaliteit van het voer voor de vis, maar voer met een laag as gehalte is meestal erg rijk voer. Ik denk zelf juist dat een relatief hoog voedingsvezel gehalte voor oudere vissen van groot belang is om de darm goed te laten functioneren.

Afwisseling bij het voeren(en het observeren) is ook van groot belang om continue het dieet te blijven afstemmen op de behoefte van de vissen. Tenminste als je wil dat ze optimaal groeien of zich voortplanten bijvoorbeeld. Te weinig voeren is ook slecht en veroorzaakt misvorming en ziekte, maar laten we daar maar niet over beginnen he :cry:

Ik moet wel zeggen dat er ook mensen zijn die dit gewoon automatisch aanvoelen en jaren lang hele gezonde en grote vissen hebben zonder probleempjes. Helaas lukt mij dat niet zo makkelijk......

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 07-12-2014 09:29

As zit infeite overal in.
Probleem is ook dat fabrikanten niet overal "as" eerlijk neerzetten.
As heb je in veel soorten. 3,5% kan 20% zijn. :(
Het is namelijk nog niet verplicht om netjes alles neer te zetten. Enerzijds omdat fabrikanten het recept niet wil prijsgeven. Anderzijds doordat er soms veel rotzooi erin zit.

Plaats reactie