Hinvin Ranchu's!

Je eigen kweekverslag,verhalen,tips en meer [leden]
Plaats reactie
Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 07-12-2014 18:32

in die aantallen is dat inderdaad wel waar. maar mijn aantal hield ik bij de laatste 2 kweken bewust vrij laag.
dat verversen nam bij mij echt een uur in beslag :) afzuigen met een mini slangetje duurde altijd uren :).
ik hoop dat ik snel nog eens een kweek kan starten. er komen 4-6maanden aan dat ik hier de tijd wel voor heb
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

db8000
Lid FGF
Berichten: 30
Lid geworden op: 02-10-2014 17:31

Bericht door db8000 » 07-12-2014 20:46

welk merk Artemia kweekset gebruiken jullie

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 08-12-2014 05:33

Het is dan bijna kiezen tussen artemia kweken of continue verschonen Sanne. In ieder geval moet de waterkwaliteit altijd goed zijn, eenmaal in slecht water krijg je het niet zomaar weer goed. Dat vergt veel discipline zoals Dino al zei. Ik heb wel eens kweekstellingen voor goudvissen gezien die volautomatisch draaien en te verschonen zijn, heel mooi maar ook heel duur.

Ik heb zo'n JBL kweekset DB8000, maar daar kan niet zoveel in. Ik heb ook statiegeldflessen van 2 liter om artemia uit te laten komen, werkt net zo goed. Je kunt op Youtube wel vinden hoe die te maken zijn. Voor kleinere spawns is zo'n JBL setje prima. Heel belangrijk, zeker in het begin, is het er schoon uit halen van de artemia, dus zonder de schalen en de eitjes die niet zijn uitgekomen. Je moet dus die zeefjes er bij hebben. De artemia kun je in schone zoutoplossing gewoon 24 uur in de koelkast bewaren, dus tot de volgende batch weer klaar is.

Als het goed is heb je ze na een maand zo groot dat je ze definitief kunt cullen en dan kun je een heel kleine maar waterstabiele frycrumble voeren. Anders dan stofvoer geeft dit veel minder belasting voor het water. Je zou dan ook bijvoorbeeld hoogwaardige zinkende pellets in een pepermolen kunnen doen, dat zie ik ook vaak.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 08-12-2014 06:55

Nog even de laatste plaatjes van de allerlaatste ranchu die ik nog heb.

Mannetje 1

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mannetje 2

Afbeelding

Afbeelding

Nog 2 van dit soort vrouwtjes.

Afbeelding

db8000
Lid FGF
Berichten: 30
Lid geworden op: 02-10-2014 17:31

Bericht door db8000 » 08-12-2014 07:12

zien er goed uit volgens mijn is het vrouwtje het mooist maar dat is persoonlijk

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 08-12-2014 08:29

In mijn ranchu zijn de mannetjes er om 1 (of misschien 2) specifieke eigenschap over te dragen, de vrouwtjes moeten vooral in balans zijn en geen grote fouten hebben. Het is absoluut niet zo dat je vissen van Dino zomaar kunt reproduceren, ons klimaat en onze methode van vissen houden is compleet anders, zoveel kun je uit deze kweektopic wel opmaken hoop ik. In feite moet je dus helemaal opnieuw beginnen en de vissen/genen die zich het beste aanpassen aan het klimaat en de omstandigheden waarin jij ze houd opnieuw uitselecteren. Ik heb al eerder eens gezegd tegen mensen die wilden gaan kweken met goudvissen, weet wel waar je aan begint! :lol:

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 09-12-2014 10:14

db8000 schreef:welk merk Artemia kweekset gebruiken jullie
Ik was toevallig zelf ook aan het zoeken en kwam deze kweekschaal tegen. Je kunt er niet zo heel veel artemia mee opkweken, maar ze zijn wel direct schoon van schalen en niet uitgekomen eitjes. Ik heb ze niet geprobeert, maar het lijkt me een super oplossing als het werkt.

https://www.youtube.com/watch?v=7zhUN-b7tVI

Hobby artemia kweekschaal

db8000
Lid FGF
Berichten: 30
Lid geworden op: 02-10-2014 17:31

Bericht door db8000 » 09-12-2014 16:58

ik heb die van jbl aangeschaft maar dit ziet er inderdaad goed uit

alleen welke eitjes zijn het best of is het allemaal hetzelfde

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 09-12-2014 17:45

Ik heb 4 verschillende setjes, en ook die schotel vandaag opgehaalt. Het zou mooi zijn als dat allemaal ook goed werkte, maar die ben ik nog aan het proberen dus. Als ik uiteindelijk de beste manier heb gevonden de eitjes vrij van schalen en troep te krijgen ga ik ze zelf maken/verbeteren. Maar het blijft klooien nog.

Als je fry hebt moet je altijd minstens twee kweken hebben draaien per 24 uur, je kan niet een dag niet voeren.

Van de kleine verpakkingen vind ik JBL het beste, Hobby had een bedroevende uitkomst. Moet er wel bij zeggen dat ik gevraagd had welke ze het meest verkochten, en dus het verst was, na de hobby eitjes geprobeert te hebben dus.

De USA eitjes zijn volgens horen zeggen allemaal hetzelfde, als je een bus koopt kun je de eitjes in je vriezer bewaren. Erg lekker hapje ook voor grotere vissen die je eitjes aan wil laten zetten schijnt. Ik heb nu een grote verpakking van nutricarp gekocht, dit zijn hele kleine artemia met uitkomst van 80%, ze komen uit zoutmeren in siberie......

Ik zal het doorgeven of het allemaal wat is.

Plaats reactie