geen korrels meer al hoofdvoer?

Merken, schemas, weetjes, gelfood etc. [leden]
Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 07-12-2014 09:47

:lol: Precies!

Als er voer naar het lab gaat is het perfect en daarna gaat de knip weer dicht!

Maargoed, we kunnen de vissen(ontlasting) bekijken, het voer ruiken en controleren of het goed is. Een goed voer is naar mijn mening wel redelijk constant qua kwaliteit, maar grote merken hebben ook een naam hoog te houden he.

Ik ben ook verschrikkelijk bang dat voer bedorven raakt, diepvries maar ook pellets. Echt een ramp als je dat dan voert........

Ute
Lid FGF
Berichten: 2682
Lid geworden op: 26-04-2012 21:56

Bericht door Ute » 07-12-2014 09:52

Beetje offtopic misschien, maar Hinvin, wat zijn dan de receptjes voor jouw gelfood? :) Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig. :D

twanj
Lid FGF
Berichten: 16
Lid geworden op: 30-12-2014 01:40

Bericht door twanj » 21-01-2015 02:28

Laatste keer deed ik er erwten, worteltjes, spruiten en paprika in. Ze vinden het allemaal wel lekker.

Ik eet zelf regelmatig havermout, mijn vissen vinden dit ook wel lekker. Kan dit verder geen kwaad?

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 24-01-2015 10:21

Ute schreef:Beetje offtopic misschien, maar Hinvin, wat zijn dan de receptjes voor jouw gelfood? :) Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig. :D
Sorry, ik heb jouw vraag gemist!

Maargoed, hierbij dus.

Ik gebruik nu ongeveer hetvolgende recept.

1/3 gekookte groente met een weinig kookvocht.

2/3 tonijn in blik (op water/brine).

Per 1,5l gelmix 1 volwassenen dosering multivitamines, 3-4 pakjes gelatine(in het begin gebruikte ik meer, een pakje is voor 0,5 l), 3 teentjes knoflook en 3 theelepels spirulina.

Als de groente zacht gekookt is gooi ik alles behalve de gelatine in de blender met een deel van het kookvocht, het mengsel moet warm zijn zodat de gelatine oplost. Ik laat de blender draaien tot alles de consistentie heeft van een dikke milkshake, het liefst zo dik mogelijk dus, maar het moet absoluut heel fijn qua structuur zijn en er mogen geen stukjes in zitten, dit duurt 10 minuten ongeveer in mijn blender. Dan voeg ik terwijl de blender draait de gelatine toe. Daarna klop ik het mengsel goed door om alle luchtbelletjes eruit te halen. Je merkt dan ook dat het begint op te stijven. Ik stort het mengsel dan op een bakplaat met ovenpapier en laat het helemaal opstijven in de koelkast. Dan snij ik het in stukjes en gaat het de vriezer in.

Je moet wel een beetje oppassen als je watertemperatuur van je aquarium laag is, gelvoer vervuilt wel iets meer dan korreltjes en dat merk je ook in je filter.

Ute
Lid FGF
Berichten: 2682
Lid geworden op: 26-04-2012 21:56

Bericht door Ute » 29-01-2015 01:06

Nog bedankt Hinvin :D Ik zal er een keertje naar gaan kijken.

Ik ben op dit moment aan voor het vak Principles of Animal Nutrition aan het leren en ik moest aan dit topic denken. Heb er ook even een zak Aplus bijgepakt, maar de ingredienten zeggen eigenlijk heel weinig. Crude ash is alles wat overblijft als je een beetje voer zou verbranden bij 550 graden. De crude ash waarde is 13%, maar onder crude ash vallen bijvoorbeeld ook mineralen en dergelijken, iets wat vissen zeker nodig hebben. De ash die niet verteerbaar is, is ash die niet oplosbaar is in zoutzuur (HCl). Maar dat staat niet op de verpakking..
Maar eigenlijk zeggen de crude protein, crude fat en crude ash niet heel veel. Het zegt alleen maar iets over de hoeveelheid. Maar welke eiwitten, vetzuren, etcetera erin zitten is onduidelijk. Terwijl als je iets wilt zeggen over de voedingswaarde, je eigenlijk wel moet weten welke eiwitten, vetzuren, en dergelijken er eigenlijk precies in zitten.

Eigenlijk toch wel jammer dat het niet verplicht is om alle ingredienten wat preciezer op de verpakking te zetten. Dan kan je er een stuk meer over zeggen :P

laura1990
Lid FGF
Berichten: 81
Lid geworden op: 12-08-2014 14:06

Bericht door laura1990 » 10-02-2015 09:47

Ik vind het best wel lastig om uit te vinden wat nou het juiste voer is voor mijn vissen, omdat iedereen weer een andere mening lijkt te hebben. Ik voer nu alleen Aplus, maar merk dat mijn Ranchu er van gaat drijven. Ik ben dus nu aan het kijken naar alternatieven. Welk diepvries voer is het beste? En is er een Nederlandse webshop waar je repashy kan bestellen?

Plaats reactie