Nog een paar Bruin alg vraagjes

Alles over medebewoners [leden]
Plaats reactie
Fancy91
Lid FGF
Berichten: 264
Lid geworden op: 12-04-2013 19:58

Nog een paar Bruin alg vraagjes

Bericht door Fancy91 » 08-04-2015 17:55

Hallo
Tijdje geleden had ik ook al iets gevraagd over dat bruine alg, alleen nu heb ik eigelijk wat andere vragen, dus ik dacht misschien even een ander topic openen.. maar als dat juist verwarrend is ga ik daar wel weer verder.

Maar het volgende...
Tijdje geleden kreeg ik last van bruine algen, daarvoor kreeg ik een middeltje tegen algen van Dino, het hielp, het bruine alg vloog weg maar er kwam groene hardnekkige alg voor terug.. en daar hielp het niet tegen, (Dino, ik heb daarover nog gemailt, maar ik heb nooit reactie gehad, als je die mail niet gekregen hebt dan is er misschien iets niet helemaal goed gegaan met versturen) maar Any way.. toen heb ik de lamp wat minder lang aan gehad, en toen ging het groene weer verdwijnen maar kreeg ik langzamerhand het bruin weer terug.. en nu heb ik dat dus nog steeds.. heerlijk irritant
Want dat groene zie je dan wel niet zo erg maar het is er moeilijk af te poetsen en dat bruine wil er vet gemakkelijk af maar het ziet er gewoon ranzig uit.

Eigenlijk liever geen alg dus hihi, maar ik dacht, hoe kan ik dat weg krijgen, voorgoed, wat is de oorzaak..

Ik heb al gedacht om planten in de bak te doen, in glazen accubakken ofzo.. maar dan vraag ik mij af, helpt dat wel? en hoeveel moet ik überhaupt hebben voor het gaat helpen?

En mij werd de tip gedaan om koper in het aquarium te doen, op het internet staat dan beter van niet, slecht voor de vissen etc. maar in goedjes tegen alg zit ook kopersulfaat dus in dat opzicht zou het moeten kunnen, en hoeveel moet er dan in, wil het niet schadelijk zijn voor vissen.. Daarnaast maken planten voor in het aquarium dat ook aan..

en... zijn er behalve elke dag poetsen nog meer opties tegen bruine algen..???

Hopelijk weet iemand op dit forum antwoord op mijn vragen hihi :lol:
Groetjes & thanks

Diana
Lid FGF
Berichten: 318
Lid geworden op: 28-08-2013 18:54

Bericht door Diana » 08-04-2015 22:03

Hallo Fancy,
voor zover ik weet is er geen andere remedie tegen alg dan poetsen :roll: .

Sluierbakken zoals de meesten van ons ze hebben zijn niet in biologisch evenwicht en houden daardoor ook steeds het alg-probleem.

Elke extra stof die je aan het water toevoegt om de algen te bestrijden zal ook invloed hebben op (de gezondheid van) je vissen.

Planten helpen naar mijn ervaring pas tegen algen wanneer je ze in bijzonder grote hoeveelheden gebruikt, zodat ze de afvalstoffen van de sluiers weg kunnen werken en zo de voedingsstoffen voor de algen weghalen.
En dat dan alleen als de platen goed zijn aangeslagen en alles prima in evenwicht is.

Waarschijnlijk zal je dus nog wel een tijd moeten poetsen, poetsen, poetsen.... :?

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 09-04-2015 09:36

Algeters. Of kifero erin doen.
En anders poetsen. ;)

Ute
Lid FGF
Berichten: 2682
Lid geworden op: 26-04-2012 21:56

Bericht door Ute » 09-04-2015 12:56

Ik zou zelf algeneters niet zo snel aanraden, want die produceren zelf ook heel veel afvalstoffen. Je kan ook meer water verversen, zodat er minder voeding is voor de algen, en minder lichturen aanhouden, want algen gaan heel snel groeien bij veel licht.

Verder vooral blijven poetsen :P

laura1990
Lid FGF
Berichten: 81
Lid geworden op: 12-08-2014 14:06

Bericht door laura1990 » 09-04-2015 14:57

Planten zal alleen maar helpen als de planten sneller groeien dan de algen. Probleem is dat door de hoge ververs ratio bij sluiers dit vrij lastig is, ook helpt het niet dat sluiers zuurstofrijk water nodig hebben want dit gaat ten koste van de Co2 (en planten hebben die Co2 nodig om goed te groeien). Ik merk aan mijn eigen waardes bijvoorbeeld dat ik na het verversen vaak weinig ijzer in het water heb zitten, ook essentiële voeding voor planten. Leidingwater is per definitie plantonvriendelijk, dus zonder extra voedingsstoffen zal in een sluier-aquarium de plantengroei nooit goed genoeg op gang komen om alg te bestrijden. Wat je uiteindelijk krijgt is te weinig voeding in het water, te veel zuurstof en in combinatie met in verhouding te veel licht, wat een ideale groeiomgeving is voor algen.

Ik ben zelf al een tijdje opzoek hoe ik een goede balans kan vinden waarbij zowel voldaan wordt aan de behoeftes van de waterplanten als die van de sluierstaarten. Ook met in mijn achterhoofd dat ik graag af wil van de alg en omdat goed groeiende planten een positieve bijdrage kunnen leveren aan de balans van mijn aquarium. Maar omdat voor elkaar te krijgen zou ik de filteruitstroom moeten verminderen (= minder zuurstof) en plantenvoeding/Co2 toevoegen. Ik zit nog in een dilemma of ik dit ga doen ofniet.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 09-04-2015 16:09

Opzich is alg niet eens zo slecht.
Voor de vis is het juist gezond.

Fancy91
Lid FGF
Berichten: 264
Lid geworden op: 12-04-2013 19:58

Bericht door Fancy91 » 10-04-2015 03:54

Oke, bedankt voor alle reacties.. beter is dus bllijven poetsen.. en planten idd, dat moeten dan wel hele snelle groeiers zijn en vast ook heel veel..

Maar uhm.. algeneters, die moeten toch juist niet? want die gaan toch ook wel eens aan de vissen sabbelen meende ik?

Nou.. dan probeer ik het eerst wel met poetsen.. Ik vind opzich wat alg niet dermate een ramp. maar het zit er na een poetsbeurt nagenoeg de dag ernaar weer.. en dat is gewoon een beetje frustrerend :lol:
Maar gaat het ooit wel weg dan na vaak poetsen, of moet ik er rekening mee houden, dat dit alg nooit echt weg gaat voor lange tijd?
groetjes

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 10-04-2015 08:59

Moet ook geen grote pleco if gibicep nemen. Maar een otocinclus of andere klein blijvend is mogelijk.

Plaats reactie