Ranchu-avonturen...

De foto-albums van diverse leden [leden]
Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 31-12-2015 09:16

@Eline en Vissengek: Thanks!

3 Japanse mannetjes... 1 Thais vrouwtje... Al is het alleen maar proefdraaien, ik heb echt met haar te doen.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 06-01-2016 22:26

Ziet er mooi uit. Ze zijn zo te zien ook gegroeid lijkt het wel ;)

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 07-01-2016 21:31

Ik zal van de week weer een nieuwe foto plaatsen, ook eens kijken of ik de Japanners zover krijg ze 'top view' te kunnen fotograferen. Vooral de funtan bij de heren begint nu lekker in ontwikkeling te komen. Los van de lengte (nu tegen de 10 cm aanhikkend) beginnen de buikjes zich meer te ontwikkelen. Gelukkig iets meer in hoogte en in de breedte redelijk 'recht' al zou de curve achter bij de pendule bij twee wat meer naar achter mogen. Al met al groeien ze naar mijn idee prima gelijkmatig door... Ik ben blij! :D

Dat laatste kan ik van de Thaise dame helaas niet zeggen. Hele bolle buik en de shimi vlekken breiden zich behoorlijk uit over de vinnen. Ik blijf het vreemd vinden die vlekken, het lijkt wel iets van een ammoniakverbranding maar met de beste wil van de wereld krijg ik géén meetbare ammoniakwaarden gemeten. Gewoon 0... En met m'n ververs-regime kan dat ook bijna niet anders.

We zullen zien...

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 14-01-2016 00:11

Nu zie je ook de kwaliteits verschil wanneer ze samen opgroeien 😉

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 16-01-2016 17:39

Twee werelden Dino, Geen rugvin en een wen lijkt de enige overeenkomst te zijn :-)

Zo, weer een kleine update. De beestjes groeien lekker en vooral gelijkmatig. Op de foto komt het niet heel goed uit, maar de fun tannetjes beginnen echt vorm te krijgen, op de kieuwdeksels begint de wen ook steeds meer te vormen.

Verder het grind iets meer naar m'n wens gebracht. Was op zoek naar de uitstraling van japan split maar dan met wat meer verantwoorde materialen. (Niet scherp, niet te klein - niet te groot). Ik ben er blij mee. Tot voor een week of drie geleden was ik niet scheutig met rode muggenlarven (diepvries). Dit ondanks de nodige reservaties van oa. Dino die allemaal waarschuwden voor het gevaar van parasieten en bacteriën. Dat is dus uitgekomen en heb vrij lang antibacterieel medicijn moeten toepassen. Meer dan mij lief was, het bleek wat hardnekkig. Om toekomstig en overmatig chemisch gebruik te voorkomen hangt er sinds gister een uv-c filter tussen het normale filter en de bak in de hoop soelaas te kunnen bieden.

Top-view beeld ging vandaag niet lukken, volgende keer beter...

Afbeelding

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 22-01-2016 13:43

Vandaag tijdens de WC de beestjes maar eens op de plaat gezet... Niet helemaal de juiste periode, 2 zitten midden in een groeistuipje waardoor de rug wat rommelig is. Dit wordt nu de derde maal dat ik zo'n stuipje meemaak. Vreemde platte plek op de rug met toename lengte die na een paar dagen weer mooi in de rugcurve opvult. Hopelijk worden bij JX-1 de nu licht-orange schubben weer de normale rood/oranje kleur...

De foto's zijn niet optimaal. Dit was de eerste keer in deze omgeving, de stress was behoorlijk hoog.


Afbeelding
JX-1 (22-01-'16)

Afbeelding
JX-2 (22-01-'16) Die opeens voorover ging hellen op het moment dat ik foto nam. In het echt veel rechtehoekiger van vorm

Afbeelding
JX-3 (22-01-'16)

Al met al ben ik best tevreden. De wengroei komt mooi gelijkmatig opzetten, de buikjes blijven relatief plat alleen glippen de staarten er nu wat doorheen. Die zijn echt te groot aan het worden (en nog geen informatie kunnen vinden hoe je die in bedwang kunt houden - iemand een idee?)

Ninja_goldfish
Lid FGF
Berichten: 242
Lid geworden op: 24-03-2015 20:58

Bericht door Ninja_goldfish » 24-01-2016 11:34

Mooie visjes.

Groter wordende staarten kunnen komen door een groeiachterstand.

Dus je zou kunnen proberen om meer te voeren(rode muggenlarven; die na slechts 1! uur al verteerd kunnen zijn) en meer waterverversen.

Ik snap niet zo goed waarom je een bodem hebt bij het groomen van ranchu. Uit eigen ervaring weet ik dat hier enorm veel troep in kan gaan zitten en zeer moeilijk is om helemaal schoon te houden.

Ik kan je aanraden om eens op deze site te kijken:
http://www.ranchuland.com/#!blog/clpj

Zeer nuttige info

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 24-01-2016 13:29

Hoi Ninja,

Bedankt voor de feed-back! Afgaande op de link die je voorstelde - waarvoor dank - zou ik voor meer rode muggenlarven moeten gaan...

Ik zit nu per dag op het volgende schema:
Azayaka blauw (groei) - om de dag wisselend Azayaka paars (kleur) / rode muggenlarven - Azayaka blauw (groei) - Azayaka rood (extra kleur / wen) - Azayaka blauw (groei)


En ga vanaf vandaag naar het volgende schema:
Azayaka blauw (groei) - rode muggenlarven - rode muggenlarven - Azayaka rood (extra kleur / wen) - mix Azayaka blauw (groei) /Azayaka paars (kleur)

De waterwissels zijn hier... vrij heftig. Dagelijks 30% en elke 4 dagen 100%. Water voor de kleine wissels heeft 24 uur gerijpt, water voor de 100% is geprimed met Seachem Prime en heeft ook 24 uur gerijpt. De dag voor de 100% wissel gaat er een dosis FTR/FCC in de bak om het water wat te ontlasten. Ik zie niet hoe ik dit nog moet verbeteren...

De bodem is een improvisatie... De aquarium-bouwer heeft de bodem nog stevig uitgevoerd met de nodige strips. Die zijn wel geslepen, maar naar mijn gevoel toch nog te scherp. Ik geeft toe dat het een hoop werk is, maar met de 100% wissels wordt het grind compleet uit de bak gehaald en gespoeld. Rotklus, maar ook hier zie ik niet hoe ik dit nog verder kan verbeteren. Vanwege de bodem ben ik ook een uv-c filter gaan gebruiken om nog verder bacterieel en parasitair ongemak verder te kunnen tackelen...

Het enig punt dat nog openstaat is de stroming in de bak. Hoewel ik maar 100 liter per uur filter (ook om de uv-c beter te laten werken) is er wel sprake van stroming waar de beestjes nog wel eens 'flink' tegen in gaan zwemmen (en dus misschien iets te veel 'training' krijgen). Ergens volgende week wil ik gan experimenteren met een outlet die via een gaas het water weer terug laat stromen. Dit zou theoretisch de stroming verder moeten verlagen...

Met dat laatste ben ik wel een beetje door de opties heen... Maar we zullen zien hoe het nieuwe voedsel-regime en dus de verminderde stroming gaan uitpakken.

Nu ik dit allemaal heb opgeschreven besef ik me maar even wat een geweldige hobby ranchu's zijn - en hier staat geen sarcasme-modus aan oid... ;-)

Ninja_goldfish
Lid FGF
Berichten: 242
Lid geworden op: 24-03-2015 20:58

Bericht door Ninja_goldfish » 24-01-2016 19:50

Klinkt goed uitgedacht en zeer netjes.

Dan rest mij nog een vraag; wat is de watertemperatuur?

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 24-01-2016 22:44

18 - 19 graden... je zou kunnen zeggen dat dit iets aan de lage kant is? Misschien beter naar 21 - 23 graden brengen?

Plaats reactie