Aquascaping en Fancy's gaat dat samen ??

Planten, bare-bottom, hout, stenen en meer [leden]
Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Aquascaping en Fancy's gaat dat samen ??

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 19-05-2016 19:09

Hoi allemaal

Nu ik wat vaker op het internet aan het zoeken bent naar info over Ryukins etc zie ik ook vaak die waanzinnige mooie aquariums met aquascaping. Nu gaan mijn Ryukins niet zo zachtaardig met mijn plantjes om. Maar is er misschien een manier en/0f tactiek om de plantjes op een manier te planten dat het beter vast blijft staan.

Ben benieuwd of één van jullie zo'n aquarium hebben en Zo ja hoe pak je zoiets aan.

GR. Louise

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 19-05-2016 19:52

Je zou een hard scape (dus alleen stenen) kunnen overwegen. Maar zoiets als in de geest van Amano... vergeet het! Buiten dat je planten het niet gaan redden zit je ook met de schaal. Fancies zijn te groot om het spectaculair te krijgen (of je hebt een bak van 3 meter nodig)

Wat Femke heeft gedaan met haar bak is zo'n beetje het meest haalbare (IMHO)...

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 19-05-2016 21:22

:( dat is wel jammer. Maar het is wel héél gaaf om te zien. Ik dacht het al hoor , als ik zie hoe ze met mijn plantjes omgaan ze trekken ze letterlijk uit de grond. Ik vind het wel een kunst om het zo te krijgen.

Maar ik dacht misschien heeft iemand er zich ooit aangewaagd.

Hoe gaat het met jou visjes? Groeien ze nog volgens schema? :D

GR. Louise

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 19-05-2016 22:14

Ik kan er ook bij kwijlen maar heb me er bij neergelegd. Misschien iets hard scape, heb onlangs wat foto's van een Japans vijvertje gezien met daarin alleen ranchus en een enkele waterlelie. Het had iets ontroerend in al die eenvoud, al denk ik dat zoiets binnen niet gaat lukken.

Mja... de groei gaat goed, maar iets te goed qua wen. Wat vervelende wildgroei (lijkt een beetje op wildvlees bij ons mensen) die verwijderd moet worden, het is absoluut lelijk en het komt mij over dat er te veel energie naartoe gaat, de rest van de wen lijdt eronder. Dino heeft hulp toegezegd dus ergens eind mei die kant op.

Zojuist wat bestellingen gedaan om m'n bak om te kunnen bouwen naar bare bottom. Door een fout in de communicatie met de aquarium-bouwer is dat nu niet mogelijk maar met extra steunglas, 8mm perspex en kit moet het lukken. De bodem nu, dus leisteen, blijkt dan toch te scherp voor de visjes in de huidige omvang. Waar het grondelen eerst een stuk subtieler ging, en daarmee het lei werkbaar, gaat het er nu een stuk grover aan toe, waardoor ik nu twee maal achterelkaar een vis met een wondje aan de wen heb gehad. Heelt erg snel maar gewenst is het dus niet. Vandaar de ombouw naar bare bottom.

grt Michel

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 19-05-2016 22:35

Oh jeetje, nee dat moet je niet hebben. Maar dat moet dan weggesneden worden toch? Lijkt me best eng maar aan Dino zou ik het wel durven overlaten. Nou dan heb je het er weer druk mee hé, met je vissenkindjes.
lijkt me veel werk, je moet dan toch die hele bak leeghalen. Succes met het ombouwen. Wordt vervolgd?

GR. Louise

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 20-05-2016 12:34

Leeghalen doe ik om de drie dagen, dus voor de ombouw lig ik niet wakker, beter, qua tijd zal een BB stukken tijdwinst gaan opleveren. De huidige bodem zelf eruit en spoelen kost een uur per wisselbeurt dus...

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 20-05-2016 15:52

O ik haal nooit de steentjes eruit, moet dat dan? Ik stofzuig en woel er doorheen :shock:
Wat is de reden dan om alles eruit te halen? Ik wist niet dat dat moest.

fmxsail
Lid FGF
Berichten: 44
Lid geworden op: 09-09-2015 15:10

Bericht door fmxsail » 20-05-2016 16:23

Hi Louise,

Zelf had ik deze wens ook, ben ook erg fan van de Amano stijl. Zoals Michel al aangaf gaan fancy's en aquascapen op dat niveau niet goed samen. Het zijn van nature woelers, en ze eten alles wat los en vast dit (als het smaakt, anubis vinden ze niet lkker smaken, vrij zuur/bitter vandaar dat ze het veelal met rust laten)
Bij sommige gaat het wel wat beter met planten maar bereid je voor op rommel... losgetrokken plantjes ect.
Foto onder was poging 4 met planten: 10 dagen, compleet kaal. Alles vast met plantenlijm (secondelijm), helaas pindakaas... groene poep, planten in je inlaat, en boos dat ik was op mn vissen! Voor buitenstaanders behoorlijk vreemd om te zien XD

Afbeelding

En mede -instagrammer heeft bijvoorbeeld mooie grote anubias op hout welke wel goed samengaan. Ook barebottom, schitterende bak.
Zoiets zou je ook kunnen proberen. Deze is van https://www.instagram.com/aliciasgoldfish/

Afbeelding
Instagram @woah_there_satan

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 20-05-2016 19:26

Hoi Femke,

Ik heb eindelijk eens goed gekeken op instagram. (Waarom eindelijk?) ik had ooit in het verleden een account aangemaakt, maar nooit meer wat mee gedaan. Iedere keer als ik ging kijken op internet vroeg het om een wachtwoord en dan klopte mijn naam weer niet effin echt weer een actie voor mij dus. Maar nu Heb ik alles weer bijgewerkt en zit ik opnieuw te kijken naar jou prachtige foto's. Maar, 'even', lees ik het nou goed dat je een paar 'lieverdjes' kwijt bent?
Jeetje meis hoe kan dat nou?

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 21-05-2016 16:05

Vlekkie2016Pipi schreef:O ik haal nooit de steentjes eruit, moet dat dan? Ik stofzuig en woel er doorheen :shock:
Wat is de reden dan om alles eruit te halen? Ik wist niet dat dat moest.
Moeten is natuurlijk niet aan de orde. Voor mij geldt dat het leisteen bijzonder open is en er genoeg drollen en etensresten in achterblijven, je hevelt dat echt niet even af. Plus dat ik theoretisch met een overbezetting zit, dat maakt m'n water dubbel kwetsbaar. Dan liever de bodem eruit en heel goed uitspoelen zodat daar geen extra opbouw van verontreiniging kan plaatsvinden.

Plaats reactie