UV filter

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
goudvizzz
Erelid FGF
Berichten: 330
Lid geworden op: 10-01-2013 22:34

Bericht door goudvizzz » 09-01-2014 22:43

Zo. :cheer: :cheer: :cheer:
Hij werkt. Met de Tetra 600 opvoerpomp gaat hij perfect. 100liter per uur op de laagste stand. Ik heb de eerste foto's al gemaakt, maak elke dag foto''s en zal deze posten als er een tijdje voorbij is.

goudvizzz
Erelid FGF
Berichten: 330
Lid geworden op: 10-01-2013 22:34

Bericht door goudvizzz » 10-01-2014 12:25

Oke, geen voor en na foto's. Paaien weer... :roll:

benled
Lid FGF
Berichten: 15
Lid geworden op: 25-12-2014 14:36

Bericht door benled » 10-01-2015 18:54

Ik heb een interne uv filter met pomp besteld in China, heb hem nog niet binnen maar ben benieuwd wat het gaat brengen.

http://www.ebay.com/itm/SunSun-JUP-23-1 ... 1548274565?

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Hoelang mag je een UV lamp aan laten staan?

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 15-10-2016 16:57

Hoi Allemaal,

Ik heb even een vraag omtrent het gebruik van mijn Aquael UV lamp/ filter? Ik kan op internet niet goed vinden hoe je zo'n lamp nu echt moet gebruiken. En ik zie vaak kopie antwoorden.

- hoe lang mag de lamp aanstaan?

Mag die 24 uur dagelijks aanstaan? Of een paar uurtjes per dag?
Mag die 1 of twee dagen aanstaan? Of één week of weken?


Ik weet dat na medicijn gebruik het handig is om de UV lamp/ filter aan te Zetten. Maar hoe zit het met?

- de Invloed van de UV lamp op?

toevoegingen van FCC, FTC, bactiballs planten voeding etc.
De vissen zelf?

Ik hoop dat iemand hierop kan antwoorden.

Gr. Louise

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 16-10-2016 08:45

Hoi Louise,

Ik ga je vragen niet direct beantwoorden maar opschrijven hoe ik mn UV gebruik. Misschien kun je daar wat uit destilleren...

UV hangt hier op tussen de uitgang van het filter en de uitstroom. Dat houdt een hoop bacteriën - ook de goede -, alg en kleine parasieten tegen. Dat van de goede bacteriën vind ik geen probleem, de visjes zelf zullen het water genoeg 'enten' met goede bacteriën via hun ontlasting en dat gaat allemaal weer vrolijk het filter in zodat de chemische werking van het filter gewaarborgd blijft.

Omdat ik relatief veel muggenlarven geef staat de UV ook vaak aan. Een beetje de eerste lijn-verdediging tegen een eventuele besmetting die met de muggenlarven kan meekomen. Ik voor ze die 1x per week, maar dan ook een heel pak en laat de UV dan drie dagen aanstaan. Vaak zie je dat de ontlasting in die periode rommelig is (de huid van de larven wordt niet verteerd) en als alles uit het systeem van de vissen is kijk ik naar naar de ontlasting die weer normaal moet zijn. Mochten er luchtbellen inzitten, is er toch iets aan de hand (verkeerd larfje oid) en zet ik de UV weer aan, net zolang de ontlasting weer 100% is. In die zin gebruik ik UV dus als een soort van medicijn zonder direct naar iets zwaars te hoeven grijpen.

Als alles gezond draait heb ik UV niet aan... Heb ik al eens eerder geschreven, vissen mogen ook wel eens 'snotterig' zijn en het zelf uitzoeken. Goed voor de natuurlijke weerstand van de beestjes en dat laatste is natuurlijk de meest optimale toestand. Nu je zelf wat 'afwachtender' bent qua medicijngebruik zul je snel genoeg kunnen zien wanneer het stabiel en goed draait en wanneer er iets aan de hand is. Er zit nogal een grijze zone tussen 'stabiel goed' en 'iets aan de hand > medicijngebruik'. Dat is voor mij in ieder geval de zone waar UV uitkomst kan bieden.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt...

grt Michel

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 16-10-2016 09:43

G. Morgen Michel,

Bedankt voor je uitleg,

Ja dat klopt je had het een keer geschreven, maar ik had zoveel topics doorgespit en kon het zo snel niet meer terug vinden. Jeetje als ik keek zag ik echt overal Vlekkie/ Pippi staan. LOL.

Ja het kwam eigenlijk, soms doe ik 1/3 WV en dan weer 90%, en dan gebruik je ook toevoegingen vOor in het water. En je vervangt ook wel eens een vliesfilter.
Ik weet dan nooit, of ik dan de UV gelijk kan aanzetten? Want er zijn dan toch goede bacterieen verdwenen. Maar wanneer dan wel? Maar zoals jij het beschrijft zo doe ik het eigenlijk ook, want laatst zag ik weer witte ontlasting en toen heb ik het
Ook aangezet.

Op dat moment kwam ook 'de verwarring' in mijn hoofd, van hé ik heb nu eigenlijk zo'n ding maar gebruik ik het wel op de juiste manier?

Ik kan hier nu niet echt wat over vinden, er staat overal goed voor ' dit en dat' , maar nergens van, wanneer wel en niet en hoeveel dagen, uren etc.

Gr Louise

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 16-10-2016 10:10

In principe kan UV altijd aan. Bottom line...

Als je het bacterieel niet vertrouwt kun je altijd een paar bactiballs in een netje in je bak leggen (zodat ze het niet kunnen aanvreten je, net als ik, een paar uur bezig bent een bijna uitgewerkte bal een uit een bekje moet proberen te pulken).

Je kunt wat experimenteren. Week UV aan, dan weereen week uit en kijken hoe daarop gereageerd wordt. Je zult daaruit een gevoel gaan ontwikkelen dat aangeeft of en wanneer UV aan of uit zal moeten...

Ik ben bang dat er geen eenvoudig en sluitend antwoord is in deze

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 16-10-2016 11:35

Oké, dank je helemaal duidelijk.

Gr Louise

Fer1977
Lid FGF
Berichten: 138
Lid geworden op: 10-04-2016 09:38

Bericht door Fer1977 » 18-10-2016 21:15

Hoi Louise,

Ik heb een Sera 250 UV filter, daar zit het ingebouwd in de filter en het water is kraakhelder en ruikt echt bijna naar niks.
Ik heb nog een filter over daar moet een nieuwe schakelaar in en die werkt prima alleen moet je kunnen knutselen en met UV.
Volgens mij is UV niet bevordelijk voor je planten.

Gr,
Jordan

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 19-10-2016 00:30

Hoi Jordan

Dank je wel voor de optie, ik gebruik nu een Aquael UV filter. Volgens mij werkt ie wel? Maar omdat je vaak WV En dan evt allerlei toevoegingen in het water doet was mijn vraag, of dat wel nut heeft als de UV aanstaat. Moet je de UV na een WV dan weer uit zetten? Zodat de toevoegingen zijn werk kunnen doen? Of heeft de UV geen invloed op de toevoegingen? En zo ja, wanneer kan die dan weer aan? Ik snap de 'regels' zeg maar niet zo? :roll:
Dus dat is mij niet zo duidelijk..

Plaats reactie