Wen trimmen

Azuma Nishiki, Hana Fusa, Nagate en meer [leden]
michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Wen trimmen

Bericht door michelle » 03-07-2017 18:10

Is er ook nog iemand online die wat advies kan geven.

Me oranda zijn ogen groeien dicht door de wen. Zichtbaar dat hij het eten niet kan vinden. Denk dat hij door de opwinding van de andere door heeft dat er eten is maar ligt dan eerst in de hoek te klungelen om rechtdoor te zwemmen wat dus niet gaat. Voordat hij door heeft waar het eten is, is bijna alles al opgevreten door de anderen. Drijvend voer begint hij al helemaal niet meer aan. Voorheen wel.

Hij heeft ook al een paar dagen een stuk wen aan de zijkant van zijn kop los hangen. Een stukje hiervan werd wat donker maar is sinds vandaag eraf maar er hangt nog een bobbel aan een stukje vast.

Ik heb wat filmpjes op utube bekeken en op zich ziet het er vrij eenvoudig uit met een heel klein schaartje weg knippen en ik zie geen bloed ofzo.

Nu zit ik te dubben zal ik de oogjes vrij maken want hij is ook nog vrij jong en die wen zal nog groter gaan worden en zal ik dan meteen dat stuk losse eraf halen?

Iemand dit al ooit gedaan?

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 03-07-2017 22:42

Ja ik... maar erg prettig vond ik het niet en bij mij ging het om een flinke pukkel aan de wen. Ik wist toen nog niet dat die na verloop van tijd 'natuurlijk' afvallen. Erg eng, kreeg het idee dat de vis er ook niet gelukkig mee was en wil het zelf niet meer doen. Misschien moet je je voor deze keer laten instrueren door Dino zodat je meer 'gevoel' krijgt hiervoor...

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 04-07-2017 08:37

Ok dus dat losse stuk valt er vanzelf wel af. Heb jij ook de oogjes gedaan en met een schaartje? Heb k scalpels maar ik ben bang dat ik dan het oog raak want wat ik zie moet toch een beetje de diepte in.

De vis zal het niet leuk vinden maar deed je het dan zonder verdoving? Als hij is verdooft voelt hij het toch niet.

Echt jammer dat dino zo ver woont was er al bang voor dat ik dat ooit zou moeten doen maar hoopte dat het me bespaart bleef maar die kop groeit zo snel als bloemkool :roll:

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 04-07-2017 19:10

Michelle doe het aub niet zelf. Kun je niet bij, waar je laatst die afstrijjes liet maken het laten doen?

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 05-07-2017 08:53

Nee dat zijn koi houders die hebben dit soort problemen niet. Ik ben ook al op zoek geweest naar een DA in de buurt die verstand van vissen heeft maar nada.

Wat ik op de filmpjes zie is het niet echt heel moeilijk Wat ik begrijp is wen net zo iets als bij ons nagels. Met pinchet trek je vel omhoog en knip weg is het, geen bloed te zien. Ik heb verdoving van dino dus ga wel verdoven, anders zielig en ben ik bang dat hij gaat spartelen als ik net wil knippen. dat knippen is in 20 tellen gebeurd. Naar dino is toch 4 a 5 uur rijden met vis.

Was hier al bang voor dat wen knippen maar hoopte dat het me bespaard zou blijven maar helaas groeit die bloemkoolkop steeds groter en die oogjes zijn helemaal weg. Ook zielig.

Nu is me aquarium al een tijdje zonder medicatie en me watertje is top en de visjes fit dus de omstandigheden zijn nu optimaal. Die tumor moet ook nog eraf en heb ze dan liever na de ingreep terug in goede omstandigheden.

Visjesssssssssss

:roll:

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 06-07-2017 00:33

Nou goed voorbereiden dan. Dan gaat het je zeker lukken :wink:

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 12-07-2017 14:44

Afbeelding

Afbeelding

Hij heeft weer oogjes hoor!

Net gedaan. Leek erg eenvoudig maar weet nu wel dat ik zeker geen vaste hand heb. Die trilde heel erg :cry:
Emmertje verdoving, emmertje aquariumwater met luchtpompje. Vis in verdoving, dit duurde wel lang of ik was te zenuwachtig. Vis optillen uit verdoving tot hij niet meer spartelde. Vis op natte operatietheedoek.

Zou dus wen met Pinchet omhoog trekken en dan knip weg maar dit werkt niet, stukje wen glibberde uit de Pinchet. Moet de diepte in en je zie niet waar het oog is dus dat is erg trikkie. Af en toe gaf vis ook nog lichte spartel dus dat werd het ook niet. Zo de schaarpunten in een stuk wen. Hopen dat dit geen ellende geeft. Toen met me lange nagel het naar beneden duwen en dan stukkie voor stukkie weg geknipt. Ene oog is niet geheel gelukt en vrij maar het moet maar weer voor even zo.

Die kop zal nog wel meer groeien dus ben bang dat het vaker moet maar voor nu vind ik het prima zo.

Na de operatie in emmer met aquariumwater en luchtpompje. Even in het water rondgewalst en met 3 minuutjes begon hij al wat te zwemmen. In aquarium gezet daar heeft hij 3 minuutjes in een hoekje gelegen maar kieuwen en vinnetjes bewogen was wel blij dat te zien. Omdat ik dus voor het aquarium zat werd de rest gek want die moesten eten en kukelde de oranda om. Eten gegeven en de oranda nog een beetje wiebelig ziet de rest eten en vroemmmmm hij er ook bij eten.

Operatie oogjes tot zover gelukt. Hopen dat er geen ontstekingen etc. komen.

Heb me verdiept in zake tumors omdat ik voornemens was bij de grote vis de tumor weg te snijden maar ik ga dit niet doen. Hij heeft die bult al zo lang en heeft er schijnbaar geen last van. Op internet lees ik dat de overlevingskans rond de 60 procent ligt dat vind ik niet echt bemoedigend. Het is ook een joekel van een bult die dan een erg grote wond achterlaat. Lees ook dat het vaak voorkomt dat er weer een bult ontstaat.

Mijn voor gevoel zegt laat maar zitten zolang hij er geen last van heeft.

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 12-07-2017 17:57

Stoer!!! Respect!!! en meer van dat soort termen... :wink:

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 12-07-2017 18:24

Zag er niet stoer uit hoor

Zweten, stress, trillen zijn meer de termen :oops:

wil
Lid FGF
Berichten: 724
Lid geworden op: 27-06-2016 17:18

Bericht door wil » 14-07-2017 19:35

Nou top gedaan hoor kan hij weer lekker rondkijken toch

Plaats reactie