Luis, spint? Wat is dit nu weer?

Alles over medebewoners [leden]
michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 08-01-2018 10:29

Michel1968 schreef:klinkt misschien wat lullig... de vissen hier doen het al bijna twee jaar zonder planten. Af en toe een mosbol uit gelkweek, gegarandeerd zonder parasieten en ander onheil...
Kale bak inderdaad het beste maar is zo kaal :?

Je heb toch ook vele met een mooie ingerichte bak zoals Wil die nergens last van hebben. Karma? Pechvogels en mazzelaars.......

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 08-01-2018 10:31

You tell me... :-(

wil
Lid FGF
Berichten: 724
Lid geworden op: 27-06-2016 17:18

Bericht door wil » 08-01-2018 11:09

Het enige probleem dat ik had was de filter gelukkig opgelost maar verder inderdaad nooit ergens last van ik hoop dat louise dit snel kan oplossen en dat haar mooie bak weer goed draaid

wil
Lid FGF
Berichten: 724
Lid geworden op: 27-06-2016 17:18

Bericht door wil » 08-01-2018 11:12

Ik hou inderdaad van een ingerichte bak maar heb respect voor degene die een kale bak hebben ik zie dat mijn vissen veel tussen de planten zitten en vind dat leuk om te zien gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 08-01-2018 18:05

Mijn vingers jeuken nu al tijdje om m'n ongezouten mening over het forum uit te sproeien... niemand hoeft zich hier persoonlijk op aangesproken te voelen en beter... het is dan ook naar geen enkel persoon op dit forum gericht. Daarvoor zijn jullie mij, stuk voor stuk, veels en veels te dierbaar!

Komt'tie:

Als blijkt dat een benadering keer op keer niet het gewenste resultaat brengt, als daarmee het welzijn van je vissen steeds weer een tik te verwerken krijgt... waarom dat niet kiezen voor de gezondheid van de vissen? Dat het saai of weet ik veel wat voor de vissen is, is 90% projectie. Goudvissen kunnen prima zonder planten. Gooi wat grof grind in de bak en ze kunnen daarin lekker scharrelen, gooi af en toe een mosbal in de bak, daar zijn ze een dag of twee zoet mee de boel te slopen.
Op een gegeven moment moet je voor het welzijn van dieren kiezen, ongeacht of je het er wel of niet leuk vindt uitzien.

Ikzelf heb een enkele forse steen die ik met alg laat begroeien. Kunnen ze aan knagen, de PH wordt stabiel gehouden en ze kunnen er een beetje naar voedsel zoeken dat zich bij de steen ophoopt.

Nogmaals, mijn mening, geen sneer naar mensen in het bijzonder meer een uiting van machteloosheid wanneer ik een aantal bakken hier op het forum te lang niet goed zie draaien met daardoor niet alleen de stress voor de vissen, maar zeker ook bij de verzorgers...

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 08-01-2018 21:26

:lol: Hi Michel. ook weer actief :wink:

Ik begrijp wel wat je bedoel maar helaas/gelukkig heeft een ieder mens zijn eigen projectie. Wat zou de wereld toch fijn wezen als iedereen zo dacht en doet zoals mij. Zou mijn leven ook een stuk makkelijker maken.

Dat is nu het leuke aan een forum. Een ieder heeft zijn eigen ervaringen, leed, vreugde, en wat nog meer. Als het alleen gaat om een vraag en je ontvang een antwoord en daar moet je het mee doen is ook weer zo saai :P Ik vond het juist al zo rustig hier op het forum. Als je dan weer post dan weet je dat je niet alleen zit te kloten of dat het goed gaat en zie je weer tegenslagen of vorderingen.

Een ieder moet zijn eigen mening hebben dat maakt het nu juist interessant en ga je ervaringen delen. Dit kunnen goede en slechte zijn en een ieder moet zelf bekijken of ze er iets mee willen doen.

Op andere forums geef ik ook wel eens raad en dan vraag ik een week later hoe is het nu, en hoor je nooit meer wat. Dan ga ik ervan uit dat het goed gaat maar vanuit sociaal oogpunt vind ik dat wel een beetje waardeloos. Dan heb je ook nog hele wetenschappelijke gevechten, pffffffffffff

Hoewel het hier erg rustig is vind ik nu juist de geheel verschillende kijk en de "öngezoute mening" op sluiers houden hier op het forum zo leuk dus ook die van jou. Advies, tips, lief en leed.

Ik ben zelf van mening dat een ieder hier zijn uiterste best doet inzake het welzijn van hun vissen. Het is en blijft een zoektocht. Jij heb de mening vissen kunnen goed zonder planten een ander ziet dit anders. Goed beschouwd zijn beide meningen projecties. Kunnen we wel weer het net gaan afstruinen met wetenschappelijke onderzoeken maar ik heb hier mee gewerkt en ik weet wel dat dit ook niet zo betrouwbaar is als de buitenstaander vermoed. Overal zijn belangen in verstrengeld.

Al met al frustraties horen nu eenmaal bij sluiers, sluierhouders, forumleden. De een heeft gewoon veel geluk en de ander pech. Ik denk als je 10 sluiers in een compleet kaal biologisch evenwichtig aquarium met alle optimale voorzieningen heb zitten dat toch het noodlot kan toeslaan.

De een heeft gewoon meer pech dan de ander. Wellicht dat de een ook meer risico neemt dan dan ander maar zoals jezelf ook heb mee gemaakt is er gewoon geen garantie dat alles gaat zoals je zou willen.

Mijn wat genuanceerde mening nu we toch bezig zijn 8)

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 09-01-2018 08:45

Misschien had ik wat stelliger moeten zijn...

Zet de gezondheid van de vissen op de eerste plaats. Alles wat daarna komt is meegenomen maar beslist niet noodzakelijk. Wanneer het niet noodzakelijke de gezondheid van de vissen benadeeld, dan zie ik een groot vraagteken.

Theorie is allemaal hartstikke leuk en interessant, zolang we ook met de praktische kant te maken hebben, is theorie niet meer dan een handvat dat naar de specifieke omgeving gekneed zal moeten worden... een uitgangspunt dat zich wel of niet in praktijk zal bewijzen. Wanneer de optelsom die mogelijk leidt naar een gezond aquarium (of je gewenste eindresultaat) door te veel variabelen onduidelijk wordt zal goed gekeken moeten worden naar de variabelen (vissen, biotoop, verzorging).

In het geval goudvis: lukt het je een platenbak met fancies werkend te hebben? Mooi, petje af en vooral: mazzelaar. Lukt het je niet dan lukt het je niet. Niets aan de hand en stel je gewenste eindresultaat bij. Misschien andere vissen, andere biotoop of andere verzorging.

Te vaak zie ik een "godver, lukt niet - laten we het opnieuw proberen, op exact dezelfde manier"... Nogmaals, niemand moet of hoeft zich hiermee persoonlijk aangevallen voelen, dat is beslist niet de bedoeling maar wetende dat zowel de vissen als de verzorgers hier niet mee gediend zijn, ja... dat frustreert mij wel eens.

Vergis je niet, ik zou ook wel een bak vol groene alg, waterhyacinten en een verdwaalde waterlelie willen hebben. Gaat niet... geen alg door de wekelijkse 100% wissel, waterhyacinten worden uit elkaar gerukt en waterlelie is binnen twee dagen een vel snot. Het gaat dus niet en heb mij daar bij neergelegd.

wil
Lid FGF
Berichten: 724
Lid geworden op: 27-06-2016 17:18

Bericht door wil » 09-01-2018 11:31

Ondanks dat het geen sneer is naar andere praat je toch over een aantal bakken die niet goed draaien deze mensen in het algemeen doen wel erg hun best om het goed te krijgen kan ik nog verder over schrijven maar lijkt me niet verstandig
Met zulke uitspraken kun je wel andere mensen kwetsen ook al schrijf je dat het niet de bedoeling is

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 09-01-2018 13:21

Wil,

Het is niet mijn bedoeling anderen te beschuldigen van wat dan ook. Wel wil ik staat kunnen zijn mijn mening over een aantal ontwikkelingen te kunnen geven die, zoals je hebt kunnen lezen, nogal dwars zijn gaan zitten. Ik beschuldig dus niemand, niet in het algemeen, niet in het bijzonder. We moeten elkaar op het forum vooruit helpen, met raad en daad. Dat houdt ook in dat er een bericht kan komen dat oproept even pas op de plaats te maken en een aantal zaken te overdenken. Ik hoop dat dát dan ook de uitwerking van mijn 'uitval' zal zijn. Hoe een ieder hiermee omgaat, dat is aan de persoon zelf. Of daarmee mensen zich hierdoor gekwetst voelen; dat ligt ook buiten mijn bereik. 'Kwetsen' een doelgericht resultaat en een bewust gezochte uitwerking. De mensen die mij kennen weten dat iets dergelijks zo'n beetje het laatste is waar ik mij mee bezig wil houden...

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 09-01-2018 13:24

Voordat ik het vergeet:

Het staat een ieder vrij mij via PB te benaderen voor een 'contra-sneer' of andere 'maak-van-je-hart-geen-moordkuil-berichten' aangaande mijn schrijven. What happens in PB stays in PB en is dus volkomen 'onder de roos'

Plaats reactie