Aquarium bouwen/kopen

Alles over goudvissen in het algemeen [openbaar]
Plaats reactie
Loraine
Lid FGF
Berichten: 327
Lid geworden op: 28-03-2018 18:42

Aquarium bouwen/kopen

Bericht door Loraine » 29-04-2018 23:00

Ik twijfel tussen een juwel rio led 450 met onderkast te bestellen of een bak laten bouwen van minimaal 200x75x75cm.
Mooiste zou zijn de grotere maat maar heb er niet meer dan €1000,- voor over inc onderkast en bezorging.
Weet iemand een betrouwbare aquariumbouwer die ook een beetje budgetvriendelijk is?

De precieze variant heb ik nog niet op het oog, als de bak 200cm of groter wordt dan mss een paar watonai binnen maar twijfel ook nog over de egg phoenix.
Die laatste wil ik eerst irl zien voor ik beslis, dus visbestand staat nog open voor suggesties.
Bovine, Jelaga, Diân, 'Azraq en Laranja.

Yoshi
Beheer
Berichten: 648
Lid geworden op: 25-02-2018 11:20

Bericht door Yoshi » 30-04-2018 00:36

Kwamen laatst deze tegen en hadden het graag meegenomen maar was al verkocht.
Topdeal als je het mij vraagt, probeer ze es te bellen.
Afbeelding

Loraine
Lid FGF
Berichten: 327
Lid geworden op: 28-03-2018 18:42

Bericht door Loraine » 30-04-2018 02:13

Bedankt voor de tip, ga gelijk even googlen. ;)
Bovine, Jelaga, Diân, 'Azraq en Laranja.

Loraine
Lid FGF
Berichten: 327
Lid geworden op: 28-03-2018 18:42

Bericht door Loraine » 05-05-2018 21:58

Net de boel even opgemeten en als ik mijn kledingkast een kwartslag draai zodat de deur 24/7 open kan (maar ook gewoon dicht wanneer gewenst/nodig) kan er een bak van 200x75cm (l x b) komen te staan zonder dat je een beperkte doorgang hebt.
Als het even lukt wil ik dan een onderkast van 60-70cm hoog eronder laten bouwen waar de pomp(en) en spullen van de vissen en katten mooi in weggewerkt kunnen worden, en ik dacht aan een totaalhoogte van 160-170cm, dus een bakmaat van 200x75x100cm (l x b x h).
Geen idee hoeveel liter dat gaat zijn (om en nabij de 1000? even vergeleken met een rio 450) maar dat wordt een mooi formaat dan. 8)
Passen wel een 10-15 mooie grote visjes in schat ik zo in. :wink:
Bovine, Jelaga, Diân, 'Azraq en Laranja.

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 06-05-2018 09:20

als de vloer het kan dragen... dan wel...

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 06-05-2018 09:32

Ik heb mijne laten bouwen bij Zorona. Deze is zeer prijsvriendelijk en komt hem ook bezorgen voor weinig. Ik zou nog wel even denken over 1 meter hoog. Ik heb juist een lagere genomen ipv 70 cm hoog omdat je dan goed bij de bodem kan komen. Anders heb je telkens een trap nodig en moet je met stokken etc gaan werken om je bodem schoon te maken. Even google op zorona aquarium.

Ik heb een 1.60 laten maken rond 200 euro en een juwelkastje van 1.50 eronder met een betonplexplaat van 1.60 daarop.

Zijn open bakken dus moet je nog iets vinden qua verlichting. Kap maken of gewoon grote spots boven hangen.

Goed kijken waar je het aquarium ga neer zetten zodat het ook makkelijk is om te verversen. Is geen doen om met emmertjes te gaan slepen dus je moet met tuinslangen kunnen werken om water ergens af te hevelen en te vullen.

Bij een maat die jij wil zal je denk aan een rvs onderstel vast zitten gezien het gewicht. Is dan moeilijker om dit dicht te werken als zijnde kastje. Ik geloof dat trofis grote kasten heeft. Hornbach verkoopt ook een hoop kastjes.

Loraine
Lid FGF
Berichten: 327
Lid geworden op: 28-03-2018 18:42

Bericht door Loraine » 06-05-2018 10:32

Michel1968 schreef:als de vloer het kan dragen... dan wel...
Vloer is gewoon van beton, lijkt mij dus dat die het prina kan dragen. :wink:

Michelle, ik heb met de standaard bakken op een onderkast al een trap of opstapje nodig om helemaal achterin te komen, daar hou ik dus gee rekening mee. ;)
Bedankt voor je tip, ik had al bedacht om er lampen boven te hangen.
Ik ga er vanuit dat dit geen problemen oplevert met de poezelige dames. :P
Bovine, Jelaga, Diân, 'Azraq en Laranja.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 06-05-2018 10:44

Dat hangt van je poezelig dames af. Mijne was in het begin erg nieuwschierig en had ik voor de nacht een plank erop maar die gebruik ik niet meer. Poes vind er nu niets meer aan die vissen. Scheellt ook dat je vissen voornamelijk op de bodem zwemmen dan moeten ze wel heel diep hengelen en de normale kat zal er niet in springen die houden niet van zwemmen. :wink:

Loraine
Lid FGF
Berichten: 327
Lid geworden op: 28-03-2018 18:42

Bericht door Loraine » 06-05-2018 10:52

Water vinden ze allebei niet geweldig, 1 ervan gaat wel gewoon naar buiten in de motregen maar wanneer het harder regent of haar huid nat wordt zit ze sneller dan je haar naam kan uitspreken binnen. :lol:
Natte voetjes zijn weer niet erg.
Ik verwacht zelf dat die kat er mss 1x op probeert te springen en zwemles krijgt/net weet te voorkomen en dat het daarna schluss is.
Uiteraard hou ik het in de gaten en zorg ik voor een net/gaaspaneel oid voor eroverheen

Wel wil ik bewust kijken naar rustigere zwemmers, zodat de verleiding om erop te gaan jagen minder groot is maar ook zodat het geheel meer rust uitstraalt.
Bovine, Jelaga, Diân, 'Azraq en Laranja.

Loraine
Lid FGF
Berichten: 327
Lid geworden op: 28-03-2018 18:42

Bericht door Loraine » 06-05-2018 11:32

michelle schreef:Goed kijken waar je het aquarium ga neer zetten zodat het ook makkelijk is om te verversen. Is geen doen om met emmertjes te gaan slepen dus je moet met tuinslangen kunnen werken om water ergens af te hevelen en te vullen.
Ik heb een putje buiten, dus had bedacht om een slang van het aquarium naar buiten te laten lopen en voor het vullen een tuinslang via de keuken door de achtertuin te laten gaan.
De betreffende kamer en de keuken liggen naast elkaar dus dat is een kwestie van 2 ramen open zetten en de slang in de keuken aankoppelen, uiteinde in het aquarium hangen en het aquarium vol laten lopen.
Het afvoerputje buiten zit bij de keuken, het water hoeft dus ook niet de hele tuin door bij het afhevelen, al zorg ik voor een goed lange tuinslang zodat ik evt de planten buiten ook even kan bewateren. :wink:
Bovine, Jelaga, Diân, 'Azraq en Laranja.

Plaats reactie