vijver (laten) aanleggen

Alles over goudvissen in het algemeen [openbaar]
Loraine
Lid FGF
Berichten: 327
Lid geworden op: 28-03-2018 18:42

vijver (laten) aanleggen

Bericht door Loraine » 05-05-2018 19:06

Ik overweeg om naast een ruim aquarium ook een vijver te realiseren.
Achterin mijn tuin heb ik een stukje wat volledig op de schop moet (oké, de rest ook :P maar dit stukje is het ergst), een en al onkruid, een grote kuil, zo ongelijk als maar kan.
Dat stukje heb ik net opgemeten en ik kwam uit op 435x250cm, stuk ruimer dan ik zelf had ingeschat. 8)
Het stukje is aan 3 kanten afgeschermd (1 kant schuur, 2 kanten schutting)en evt mag er een stukje meer naar voren meegepakt worden.
De bedoeling is dat de kat haar uitkijkplekje blijft houden en dat de schutting en schuur niet instabiel worden oid.
Ook wil ik graag wat ruimte ernaast/omheen houden om bijv te zitten en onderhoud te doen aan de pomp ofzo.
Het idee is dus om zeg 2,5x1,5m te gebruiken van het achterste stukje en ong 2m erbij verder de tuin in zodat de totale grootte ong 2,5x 3,5m (b x l) wordt, vorm is nog niet bepaald, het diepste stuk moet ergens tussen de 120 en 150cm gaan worden zodat de vissen er kunnen overwinteren.
Liefst nog iets van een watervalletje en/of een fonteintje erbij.
Het zand wat uitgegraven wordt zou ik willen gebruiken om een wal/rand te creëren en natuurlijk voor de waterval.
Om de vijver komt stroomdraad (verbonden aan de schutting waar nu ook al stroom op staat), wsl eroverheen ook en anders komt daar een net oid.

Nu twijfel ik nog tussen zelf aanleggen met het risico dat het een nooit afkomend project wordt of laten aanleggen wat een stuk duurder is maar dan is het wel in zo'n 1-2 dagen helemaal klaar.
Na de vijver ga ik sparen voor de tuin, ik wil de boel opnieuw betegeld hebben en een paar borders tzt dus als dat verzakt oid maakt dat niet uit. :P

Er komen iig een paar watonai sluierstaarten in en mss nog wat common goldfish/shubunkin en LFS sluierstaarten maar dat is nog iets waar ik over nadenk ook ivm ondreling verparen/kruisen.
Een paar steuren of koikarpers erbij zou ik ook gaaf vinden, mits dat samen kan natuurlijk. :wink:
Qua beplanting weet ik nog niet of en wat er komt, liefst wel een beetje een natuurlijk ogende vijver qua inrichting dus wsl wel iets wat schaduw geeft enzo.

Wat ook wel handig is om te weten: 's morgens ligt het achterste stuk tuin in de schaduw, in de middag staat de zon er vol op tot ong 19u, dan zakt de zon langzaam achter het huis (voor het huis vanaf de voordeur gezien).
Bovine, Jelaga, Diân, 'Azraq en Laranja.

Loraine
Lid FGF
Berichten: 327
Lid geworden op: 28-03-2018 18:42

Bericht door Loraine » 05-05-2018 19:12

En voor het beeld een foto van vorig jaar rond deze tijd:
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5B2D0B69
Dat stukje waar de hekjes voor staan plus ong 2m naar voren wil ik gaan gebruiken.
Bovine, Jelaga, Diân, 'Azraq en Laranja.

wil
Lid FGF
Berichten: 724
Lid geworden op: 27-06-2016 17:18

Bericht door wil » 05-05-2018 19:29

Zeker wel een mooie ruimte maar zelf zou ik het meer in de tuin willen hebben als je de mogelijkheid heb zou ik het laten doen en advies vragen over de juiste locatie in de tuin

Loraine
Lid FGF
Berichten: 327
Lid geworden op: 28-03-2018 18:42

Bericht door Loraine » 05-05-2018 19:40

Ik snap je hoor, maar vooraan is deels overdekt en de uitgang naar de brandgang/steeg en dan hou je gelijk zo weinig ruimte over voor de tuintafel, bbq, pad naar de schuur etc.
Maar mss dat ik tzt een schutting laat plaatsen met 2 deuren, 1 naar de brandgang/steeg (ivm containers) en 1 naast de schuur achterin zodat ik ook makkelijker weg kan met de fiets en fietskar enzo.

Ik ga het iig in overweging nemen, net als het advies vragen aan experts. :wink:
Bovine, Jelaga, Diân, 'Azraq en Laranja.

wil
Lid FGF
Berichten: 724
Lid geworden op: 27-06-2016 17:18

Bericht door wil » 05-05-2018 19:50

Ja toch rustig over nadenlen en laten adviseren is toch een groot project wat je niet zomaar even uit de grond stampt

Loraine
Lid FGF
Berichten: 327
Lid geworden op: 28-03-2018 18:42

Bericht door Loraine » 05-05-2018 19:50

Overigens wil ik het overdekte deel gaan afschermen met gaas en houten frame zodat de katten daar kunnen zitten wanneer ik weg ben en gewoon het huis in- en uit kunnen.
Dat is 1-1,5m tuin wat dan al in gebruik is, daarnaast zit gelijk de schuttingdeur naar de brandgang en vanaf dat punt heb ik mss nog 1,5-2m voordat de vijver zou beginnen, wat ook gelijk mijn voorkeurspunt is voor de waterval.

Wat evt nog een optie is maar niet direct mijn voorkeur heeft is voor de 'uitbouw', de kleine slaapkamer steekt 1-1,5m uit zegmaar.
Maar dat is minder beschut en daar zit een border 9welke er evt uit mag).
Bovine, Jelaga, Diân, 'Azraq en Laranja.

Loraine
Lid FGF
Berichten: 327
Lid geworden op: 28-03-2018 18:42

Bericht door Loraine » 05-05-2018 19:52

wil schreef:Ja toch rustig over nadenlen en laten adviseren is toch een groot project wat je niet zomaar even uit de grond stampt
Klopt.
Daarom ook dat ik er een topic over heb geopend. ;)

Het is niet ff een vijverbakje of speciekuip wat je in de grond plaatst met een pomp.
Bovine, Jelaga, Diân, 'Azraq en Laranja.

Wichtje
Lid FGF
Berichten: 82
Lid geworden op: 18-09-2017 12:18

Bericht door Wichtje » 14-05-2018 12:29

Jou tuin is ongeveer net zo groot als de mijne. Heb er ook wel eens over nagedachtom een vijver aan te leggen, maar vind mijn tuin te klein. Misschien denk ik ook wel te groot :D
Zelfs een mars van duizend kilometer begint met de eerst stap

Loraine
Lid FGF
Berichten: 327
Lid geworden op: 28-03-2018 18:42

Bericht door Loraine » 29-03-2019 18:02

Grote schop omhoog. 😇
Inmiddels ben ik begonnen met een vijver graven.
Het begon ermee dat ik een paar tegels uit de tuin wipte om het water vd binnenvijver beter af te laten lopen.
Zat toen eens rustig te kijken en gelijk een stuk of 70 tegels eruit gewipt.
Inmiddels ook begonnen met graven en ik heb een schets gemaakt van wat ik voor ogen heb.

Het begin:
Afbeelding

De schets:
Afbeelding
Rand van 30cm breed en 30/40cm diep, dan weer een strook van 30cm breed en 70/80cm diep en dan middelste deel van 60cm breed en 100/120cm diep.
Strookje van 120x30cm en 50/60cm diep, daarboven komt een waterloopje en het filter.
Vijver is/wordt 300x180cm.
Bovine, Jelaga, Diân, 'Azraq en Laranja.

Loraine
Lid FGF
Berichten: 327
Lid geworden op: 28-03-2018 18:42

Bericht door Loraine » 29-03-2019 18:05

Het is overigens de bedoeling om in het diepste deel iets van waterlelie te planten en in de buitenrand wat lagere vijverplanten.
Evt nog een drijfplant erbij maar verder veel zwemruimte.
Om de vijver komt een walletje waar iig wilde aardbeien in komen, bodembedekkers en wsl een strookje met kattengras, kattenkruid en valeriaan.
Bovine, Jelaga, Diân, 'Azraq en Laranja.

Plaats reactie