Vet oxidatie

Merken, schemas, weetjes, gelfood etc. [leden]
FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Vet oxidatie

Bericht door FancyGoldfish » 27-10-2011 22:08

Hee mensen, weten jullie van het fenomeen, vet oxidatie.
En weten jullie daar de verschijnselen hiervan? En eventueel hoe te genezen en de oorzaak?

Dit is nu een fenomeen in Azië. Ook de in Nederland hebben we helaas te maken. Dit komt omdat een groot kweker veel vissen heeft geïnporteerd hier naar Nederland.

Maar goed, wou weten hoeveel jullie weten hierover.

Dino

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 27-10-2011 22:23

Ik weet alleen dat bij bodybuilding een verhoogde vetoxidatie positief is voor je prestaties :lol:
Nog nooit over gehoord bij vissen...
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Catfish Eline
Lid FGF
Berichten: 623
Lid geworden op: 22-10-2011 20:15

Bericht door Catfish Eline » 28-10-2011 10:38

Ik heb gelezen dat als je bv te vaak rode muggenlarven voer je de vis kan vervetten.
Afbeelding

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 28-10-2011 11:24

Ik weet enkel dat vetoxidatie onstaat wanneer een vetzuur in contact komt met zuurstof.

Er zijn verschillende factoren die dit kunnen beïnvloeden: waterkwaliteit, temperatuur, licht en voeding.
De oorzaak gaat dus heel moeilijk te vinden zijn. De vraag is of vetoxidatie besmettelijk kan zijn? Ik denk het niet. Maar ik ben absoluut niet zeker.

Wat wel kan gebeuren is als 1 vis last heeft van vetoxidatie komen er bepaalde 'ranzige' stoffen en geuren vrij zoals in het algemeen op het internet wordt beschreven.
Dit heeft volgens mij wel gevolgen voor de waterkwaliteit waardoor dit proces ook kan starten bij een andere vis die in datzelfde water zwemt.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 28-10-2011 13:14

Helaas in Nederland, eigenlijk Europa zijn de meeste vissen hiermee besmet.
Zal even uitleggen wat vet oxidatie is. Vet oxidatie kan inderdaad door waterkwaliteit, te kleine zwemruimte, lucht in buik, annabole toediening, temperatuur en licht kan vervelend zijn, ook heb je een vorm in de virus hiervan.
Maar de ergste factor is het voer. Als een vis te eenzijdig voer gaat eten dan kunnen ze ziek worden. Dat is bij mensen ook zo. Denk aan scheurbuik ed. De vis kan gaten/wondjes vertonen. Met als gevolg allerlei parasieten en secundaire schimmels en infecties daarna.

Hoe te bestrijden: Metheleen blaauw kunnen we gebruiken en afzonderen van andere vissen. Hoewel deze ziektes wel degelijk besmetbaar is. Dit omdat de virusvorm zeer hardnekkig is en eigenlijk ongeneeslijk is, maar de vis soms goed kan leren leven hiermee. Naast Metheleen blauw kan je ook veel vitaminen geven en veel zwemruimte bieden. (virus zit vaak in merg dus lastig te bestrijden)
Ze kunnen de ziekte overbrengen door ontlasting.

Helaas in Nederland zijn de meeste vissen hiermee besmet vooral vissen uit het noorden van China is hiermee bekend mee. Op eerste gezicht lijkt er niets aan de hand met de vis als je hem in de winkel koopt.
Na een poosje begint de ellende, de vis gaat raar doen en vertoond wondjes ed. Meestal denken mensen, schit bacterie. Vaak is dat wel zo maar dat is meestal secundair. Primair is eigenlijk vet oxidatie.

Dino

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 28-10-2011 13:35

Zhuzi had ook wondjes en een opgezwollen buik. Dat lijken wel symptomen van vetoxidatie?

Het lijkt wel een vervelende ziekte zo te lezen. Dus eens 1 van je vissen het heeft is het best wel moeilijk te bestrijden?


Heb jij het al eens voor gehad Dino dat een vis van je besmet was met vetoxidatie?
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 28-10-2011 14:41

Heel in het begin had ik er last van, dat was ook een zending uit Shanghai. Maar vissen kunnen er ook overheen groeien.
Tegenwoordig wil ik altijd testen hierop. Dus net als bij koizaken op KHV. Dat is trouwens helemaal en ramp.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 28-10-2011 14:43

Lijkt geen pretje te zijn!
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 28-10-2011 15:42

Bedankt voor de waarschuwing.
Nu weet ik zeker dat er voorlopig geen nieuwe vis meer hier binnen komt :roll:
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 28-10-2011 19:08

FancyGoldfish schreef:Heel in het begin had ik er last van, dat was ook een zending uit Shanghai. Maar vissen kunnen er ook overheen groeien.
Tegenwoordig wil ik altijd testen hierop. Dus net als bij koizaken op KHV. Dat is trouwens helemaal en ramp.
Zijn de testen of de mensen altijd betrouwbaar betreft deze ziekte?
Afbeelding

Plaats reactie